Van Orsa naar Ostersund

19 juni 2014 - Östersund, Zweden

Vandaag zijn we van Orsa naar Ostersund gereden (zie kaart). Onderweg hebben we zon, regen en wind gehad. Het was een beetje een saaie rit, zoals sommige stukken in Zweden nu eenmaal zijn, bomen, bomen en nog eens bomen. Ze liggen zelfs overal aan de kant van de weg (zie foto) gepakt en opgestapeld klaar voor vervoer naar de houtopslag. Toen we even onze benen onderweg wilden strekken werden we aangevallen door piepkleine vliegjes en steken dat die krengen deden, we wisten niet hoe snel we weer in de auto moesten komen en met ons vlogen er weer een aantal mee naar binnen. De eerste muggenbeten waren maandag trouwens al een feit. Bij de waterval gisteren hebben we ons goed ingesmeerd met het goede spul wat hier in Zweden te koop is en dat heeft geholpen., ze vlogen wel om ons heen maar staken ons niet.

Verder zijn we vergeten te vertellen dat Mieke dinsdag helaas een muisje doodgereden heeft en Jaap gisteren een eekhoorn heeft aangereden. De eekhoorn bleef op het midden van de weg liggen en we zijn bij de eerste mogelijkheid direct omgekeerd, tot onze grote verbazing was de eekhoorn weg. Hopelijk heeft hij alleen een lichte tik gekregen waardoor hij een beetje dizzy was. Dat dit nou net ons moet overkomen. Heel naar maar niet te voorkomen. We rijden sowieso al niet hard hier maar ze steken uit het niets zo de weg over, en er is zoveel ruimte......

Vanavond hebben we eindelijk indiaas gegeten. Maandag wilden we dat al in Karlstad doen maar toen we aankwamen bij het restaurant bleek alleen nog het uithangbord te bestaan, we hebben toen maar in het hotel gegeten. Gisteren wilden we Indiaas in Mora eten waar we twee jaar geleden ook hebben gegeten. Maar we waren pas rond 20.15 uur in die plaats en helaas sluiten de restaurants hier rond 21.00 uur dat was dus geen optie, we hebben toen maar een pizza bij de supermarkt gehaald, gelukkig zijn die elke dag tot 21.00 uur open. Om 21.30 uur lag de pizza op ons bord. Maar vanavond is het dus wel gelukt en ook nog om de hoek bij ons hotel. Het eten was lekker maar het restaurant was ongezellig en koud, we waren ook de enige. Ze hadden alleen een menukaart in het Zweeds en men sprak geen Engels, een wonder dat het toch goed gekomen is.

Morgen vertrekken we naar Vilhelmina, ja met een V en niet met een W. We kregen al een mail of we er voor 14.00 uur waren want alles is gesloten i.v.m. het midzomernachtfeest. Misschien krijgen we er wel iets van mee, een paar jaar geleden hebben we dat ook meegemaakt en ondanks dat we er niets van verstonden was het wel erg leuk.

Even een tip voor iedereen, kijk ook eens bij het kopje kaart, daar kan je precies de route zien die we afleggen en bij het kopje foto's voor alle geplaatste foto's.

Tot morgen!

1. Brigitte:
    19 juni 2014
    Die vliegjes dat zijn knutten in Zweden, midges in Schotland. Ben n keer in Schotland geweest, kamperen, ze zaten in de macaroni, in m'n neus, overal. Rot vervelende krengen. Gelukkig hebben ze daar goede spullen voor, niet te koop in Nederland :-)
  2. Sylvia van Slimming:
    19 juni 2014
    Leuk jullie belevenissen te volgen. Zo leer ik Zweden ook een beetje kennen.
    Jullie slaapplaats is trouwens niet verkeerd. Slaap lekker !
  3. Sylvia van Slimming:
    19 juni 2014
    Leuk jullie belevenissen te volgen. Zo leer ik Zweden ook een beetje kennen.
    Jullie slaapplaats is trouwens niet verkeerd. Slaap lekker !
  4. Marijke:
    20 juni 2014
    Oh jee, dat jullie dat nu net moet overkomen van die muis en die eekhoorn..... Hopelijk was ie nog helemaal heel en leeft hij toch nog lang en gelukkig. Veel plezier op de midzomernachtfeesten!
  5. Die andere A:
    22 juni 2014
    Ik kan er nog 1tje toevoegen aan het rijtje. Die kleine bijtende vliegjes worden no see 'ums genoemd in Nieuw Zeeland. Zo klein dat ze zelfs door het vliegengaas van de tent heen gingen. Tjsa, je moet er wat voor over hebben.....