Van Enontekio naar Alta.

24 juni 2014 - Alta, Noorwegen

Vanmorgen zijn we na het ontbijt eerst naar het bezoekerscentrum vlakbij ons appartement in Enontekio (Finland) gegaan om een expositie te bekijken over de Samen. De expositie liet per seizoen zien hoe de Samen en hun dieren leefden. Dat begon in het verre verleden en eindigde in het heden. Het was erg interessant.

Daarna zijn we vertrokken richting Alta in Noorwegen, waarbij we al vrij snel de grensovergang naar Noorwegen passeerden. Alta is het hoogste punt van onze reis. We hebben er inmiddels 3000 kilometer opzitten.

In Kautokeino hebben we Juhls Silver Gallery bezocht van Frank en Regine Juhl. We dachten een winkel aan te treffen die zilver verkocht maar het bleek een grote galerie te zijn waar naast zilver ook fairtrade handwerk uit andere landen wordt verkocht. We werden heel hartelijk ontvangen en kregen een rondleiding waarbij de ontstaansgeschiedenis werd verteld . De galerie is opgezet door twee mensen die ooit afzonderlijk naar Lapland zijn gekomen toen ze nog jong waren. De gebouwen waar de zilver galerie is ondergebracht zijn erg bijzonder en zijn alle door Frank gebouwd. Zie foto's.

Daarna vervolgden we onze reis naar Alta tussen enorme hoge bergen en hard stromend water. Noorwegen is absoluut onze favoriet van Scandinavie!

In Alta kregen we een mooi nieuw huisje. Helaas zijn er problemen met de elektriciteit waardoor we niet konden koken en de verwarming het niet goed doet. Dus eigenlijk toch een beetje kamperen in een luxe huisje.

Toen we onze spulletjes uit de auto hadden gehaald zijn we naar het Alta museum gegaan om de rotstekeningen te bekijken. Helaas was het buiten erg koud waardoor we de korte i.p.v. de lange wandeling hebben gedaan. Het was erg leuk om dit te bekijken, binnen was er een expositie met uitleg over de rotstekeningen. Deze plek met rotstekeningen toont de sporen van bewoning die terug gaan tot 4200 tot 500 voor Christus. Daarmee zijn deze tekeningen het belangrijkste bewijs van menselijke activiteit ver in het hoge noorden in de prehistorie – vandaar de plaatsing op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Het is hier momenteel 9 graden, op zich prima weer, alleen de wind is erg koud. Volgende week ga ik (Mieke) een walvissafari maken en kwam ik tot de ontdekking dat ik mijn thermokleding, muts en handschoenen vergeten ben. Daarom heb ik hier maar een thermolegging, handschoenen en een muts gekocht. Jaap gaat helaas niet mee omdat hij veel last van zeeziekte heeft.

Morgen vertrekken we naar Skittenelv, vlakbij Tromso.

Tot morgen, als we tenminste internet hebben want dat is nog niet zeker.

1. Brigitte:
    25 juni 2014
    ik heb dat beeld niet kunnen vinden (van die witte zeemeermin op die witte rots). Noorwegen ziet er erg mooi uit.
    Was wel benieuwd of de thermokleding nog veel goedkoper daar is?