De walvissafari.

30 juni 2014 - Andenes, Noorwegen

Zondag 29 juni heeft de hele dag in het teken gestaan van de walvissafari. Ik had een kaartje gekocht voor de tocht van 12.00 uur. Je moet je dan om 9.45 uur melden, om 10.30 is er een museum toer met een gids en daarna ga je aan boord. Om 6.50 liep de wekker af en om 7.30 zaten we in de auto. Het is ruim 2 uur rijden van Stokmarknes naar Andenes. Bij aankomst hoorde ik dat de tocht van 12.00 uur niet doorging dus dat ik met de tocht om 11.00 uur mee kon. Het verschil was de boot, ik had een catamaran geboekt en ik ging nu met de traditionele boot. De museum toer werd verplaatst tot na de tocht.

Om 12.00 uur was het dan zover, dik ingepakt met de thermolegging en mijn nieuwe outdoorbroek samen met een hemdje, een dunne fleecetrui, een dik fleecevest en daarover heen een winddicht jack en de handschoenen was ik er helemaal klaar voor.

De duur van de tocht varieert van twee tot vier uur. Als de walvissen dichtbij zijn ben je na twee uur terug maar wij hadden na twee uur varen alleen nog maar meeuwen gezien! Het bedrijf wat deze excursie verzorgt, geeft 100% garantie, d.w.z. als er niets gespot wordt, je of je geld terugkrijgt of de volgende dag weer een nieuwe tocht mag maken. De kapitein besloot dus verder te varen en na twee en een half uur werd er een groep grienden gespot bestaande uit 12 dieren waarvan enkele jongen. Prachtig om te zien! Een half uur daarna werd er een potvis gespot, een enorm groot log dier.

De vissen laten zich niet in het geheel zien dus je ziet steeds maar een stuk. Hun kop komt bijna niet uit het water omdat ze ademen door hun spuitgat. Foto's maken valt dus niet mee maar ik kan jullie toch denk ik wel een indruk geven van wat ik gezien heb.

Al met al duurde de tocht zes uur (en arme Jaap maar wachten). Daarna kregen we alsnog de museum toer die bijzonder interessant was. We waren dan ook pas om 22.15 uur thuis en moesten toen nog eten, dat is dus een blik soep geworden met oude broodjes die we in de soep hebben gedoopt.

Het was een bijzondere ervaring en ik heb de dag van mijn leven gehad. Fantastisch!

Vandaag gaan we niets spannends doen dus we komen morgenavond weer bij jullie terug, we zijn dan op de Lofoten.

Tot morgen!

1. Die andere A:
    2 juli 2014
    In 1 woord: WOUW
    Jammer dat je dat niet met Jaap hebt kunnen delen.