Van Arvidsjaur naar Gallivare

22 juni 2014 - Gällivare, Zweden

Vanmorgen zijn we vanaf ons huisje op de camping in Arvidsjaur vertrokken naar Gallivare, we zijn dan nog steeds in Zweeds Lapland. Halverwege de reis passeerden we de Poolcirkel. Je ziet het landschap langzaam veranderen. Veel steen en minder bomen. Het is vandaag onze laatste dag in Zweden, morgen vertrekken we naar Finland.

We kwamen weer een paar groepjes rendieren tegen en die moesten natuurlijk weer op de foto. Het blijft voor ons heel bijzonder om deze dieren te zien. Gisteren zagen we overigens nog twee vossen en de dag daarvoor twee kraanvogels.

Onderweg zijn we naar een museum over de Samicultuur geweest in Jokkmokk, dit was erg interessant. We hebben wat foto's bijgesloten. Er was veel te zien over de geschiedenis van de Samen die voorheen Lappen werden genoemd, dit vinden ze nu een scheldnaam dus daarom wordt er nu alleen nog over Samen gesproken. Zij leefden vroeger als nomaden met hun kuddes rendieren. Ook hebben we mooie kunstwerken van ze gezien, zie foto's. Je ziet de borden met plaatsnamen overigens ook in twee talen staan: Zweeds en Samisch.

Het weer blijft heel wisselend, zeer regelmatig een bui en daar zitten ook stevige buien tussen maar even later komt de zon weer door en die voel je echt branden, de zon heeft dus heel veel kracht.

Brigit, bedankt voor je uitleg van de "stoere" man, leuk om te lezen.

Morgen vertrekken we naar Enontekio en passeren we de Finse grens. In Finland is het een uur later.

Tot morgen!

1. Marijke:
    22 juni 2014
    Weer helemaal bij :) Wat prachtig die dieren allemaal. Deze week is wel heel vlug voorbij gegaan! Op naar Finland!